اخبار و مقالات

​تولید یک میلیون و 190 هزار تن خرما درکشور
تاریخ انتشار : 1395/4/28 ساعت 16:18:02
تولید یک میلیون و 190 هزار تن خرما درکشور













تولید یک میلیون و 190 هزار تن خرما درکشور
تاریخ: 1395/04/28
شماره: 7119
بازدید: 6
مدیرکل میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی از تولید یک میلیون و190 هزار تن خرما طی سال جاری در کشور خبرداد.
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ ابوالقاسم حسن پور افزود: امسال برآورد می شود تولید خرما در سطح کشور 80 تا 100 هزار تن نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه 200 هزار هکتار از باغات خرما در کشور بارآور است، اظهار داشت : مجموع باغات خرما در کشور 230 هزار هکتار و 30 هزار هکتار در مرحله نهال است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: از مجموع 200 هزار هکتار باغ خرما در استان های کرمان، فارس، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان پیش بینی می شود امسال یک میلیون و190 هزار تن خرما برداشت شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه افزایش درجه حرارت خیلی در میزان تولید خرما اثر ندارد، افزود: افزایش درجه حرارات در ریزش محصول و خشکیدگی خوشه های خرما بی تاثیر نیست.

وی از افزایش تعرفه واردات خرما به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی خبرداد و افزود: علاوه بر این بسترهای صادرات خرما نیز در کشور تسهیل شده است.

مدیرکل میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: میزان صادرات خرما در سال 93 از 100 به 150 هزار تن و در سال 94 این عدد به 170 هزار تن رسید.

وی گفت: در حال حاضر 17.8 درصد تولید خرما در ایران صادر می شود در حالی که از مجموع 7.5 میلیون تن خرما تولیدی در جهان تنها 10 درصد در چرخه صادرات قرار دارد. عربستان، مصر، الجزایر، عراق، تونس، سوریه و ... از جمله کشورهای تولید و صادرکننده خرما در جهان هستند.

وی تصریح کرد: با فرهنگ سازی می توان خرما را جایگزین مصرف قند کرد زیرا ساکاروز موجود در قند بسیار بالاست و در بدن تبدیل به انسولین و در نهایت موجب بروز بیماری دیابت می شود.

حسن پور بیان داشت: قندی که در خرما موجود است میزان ساکاروز بسیار پائینی دارد بنابراین یک جایگزین بسیار مناسب برای قند به شمار می رود.
منبع خبر: خبرگزاری صداوسیما